نخستین نشست تخصصی
هنرمند پیشکسوت نقاشیهای سبک خیالینگاری (قهوه خانهای) برگزار شد
بنیاد ایرانشناسی باهدف ساماندهی اسناد و آثار هنری موجود در موزههای خود، همچنین با توجه به لزوم مستندسازی این آثار؛ نخستین نشست تخصصی تاریخ شفاهی و بررسی تحلیلی آثار بنیاد را با حضور دکتر محمدحسین رجبی دوانی؛ رئیس بنیاد ایرانشناسی، دکتر سید عبدالمجید میردامادی؛ معاون اداری و مالی بنیاد ایرانشناسی، دکتر سید عبدالمجید شریفزاده؛ مسئول گروه علمیِ هنر اسلامی-ایرانی بنیاد ایرانشناسی، دکتر محمدعلی رجبی دوانی؛ پژوهشگر حوزه فلسفه هنر و جمعی از متخصصان و کارشناسان این حوزه، صبح روز چهارشنبه 5 مردادماه 1401، برگزار کرد. به گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی؛ در این نشست تخصصی که به نقاشیهای آئینی اختصاص دارد؛ از هنرمند پیشکسوت نقاشی، استاد منصور وفایی، دعوت به عمل آمد تا در خصوص 12 اثری که در آنها واقعه عاشورا را بر اساس ترکیببند مشهور محتشم کاشانی «باز این چه شورش است که در خلق عالم است ...» به تصویر کشیده است؛ به لحاظ مباحث هنری، ذوقی و نحوه سفارش توضیحات خود را ارائه کند. در ابتدای این نشست استاد وفایی درباره زندگی هنری خود میگوید: من نقاشی را از دوره دبیرستان زیر نظر استاد نجمآبادی از شاگردان (کمالالملک) فراگرفته و تاکنون ضمن برپایی نمایشگاههای گروهی، نمایشگاههای اختصاصی را در حاشیه کنگرههای بزرگداشت فردوسی، استاد شهریار و خانه آفتاب و ... برگزار کردهام. این نقاش پیشکسوت درباره آثار نقاشی قهوهخانهای همچنین توضیح میدهد: نقاشی قهوهخانهای که امروز به آن نقاشی خیالی نگاری میگویند، از گذشتههای دور بازگوکننده داستانها و حوادث اتفاق افتاده پیرامون زندگی رستم و سهراب است که شاهنامهخوانان آن را بر روی پردههای بزرگ برای مردم شرح میدهند و متأسفانه به دید یک نقاشی کمارزش و سخیف به آن نگریسته میشد. نقاشی قهوهخانهای دارای نواقصی است و معمولاً طبیعت سازی در آن صورت نمیگیرد، بر این اساس، من در نقاشیهای خود با به هم آمیختن نقاشی قهوهخانهای و استفاده از طبیعت و تخیل هنرمند (خیالی نگاری)، سعی کردهام این نقیصه را جبران کنم. در پایان این نشست تخصصی تاریخ شفاهی، استاد وفایی در خصوص تابلوهایی که بر اساس ترکیببند مشهور محتشم کاشانی «باز این چه شورش است که در خلق عالم است»، واقعه عاشورا را به تصویر درآورده است، توضیحات خود را ارائه کرد.