بنیاد ایران شناسی

جلسه معارفه دانشجویان سال تحصیلی 99- 1398 رشته ایرانشناسی برگزار شد

جلسه معارفه دانشجویان کارشناسی‌ارشد رشته تحصیلی ایرانشناسی، روز شنبه ششم مهرماه سال 1398 برگزار شد. به گزارش روابط‌ عمومی بنیاد ایرانشناسی، این جلسه با حضور معاون اداری و مالی بنیاد، مسئولان واحد تحصیلات تكمیلی، سرپرست معاونت پژوهشی و دانشجویان ورودی سال99-1398، در مقطع کارشناسی‌ارشد همراه بود.
در ابتدای جلسه، خانم دکتر طاحونی، مدیر تحصیلات تکمیلی بنیاد ایرانشناسی، ضمن خوشامد و تبریک به دانشجویان، هدف از تشکیل این جلسه را آشنایی دانشجویان با مسئولان و همکاران بنیاد در بخشهای مختلف، خدمات و امکانات بنیاد همچون کتابخانه و مرکز اسناد بنیاد ایرانشناسی، سایت دانشجویی و ضوابط و مقررات حاکم بر واحد تحصیلات تکمیلی بیان کردند و از دانشجویان خواستند تا با همت خویش و همچنین بهره‌مندی از امکانات خوب بنیاد ایرانشناسی، بهترین نتیجه را در طول مدت تحصیل کسب نمایند.
در ادامه ایشان ضمن دعوت از آقای شریعتمداری، معاون محترم امور اداری و مالی بنیاد ایرانشناسی، خواستار ابلاغ پیام ریاست محترم بنیاد به دانشجویان ورودی جدید شدند. بر این اساس معاون اداری و مالی بنیاد ضمن خیر مقدم و تبریك آغاز سال تحصیلی جدید به دانشجویان، پیام ریاست محترم بنیاد ایرانشناسی، حضرت آیت‌ا... سید‌محمد خامنه‌ای را كه بمناسبت آغاز سال تحصیلی صادر شده بود، به دانشجویان ابلاغ کردند. متن پیام ریاست محترم بنیاد بدین شرح است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

دانشجویان عزیز، استادان مكرم و پژوهشگران گرامی

آغاز سال تحصیلی 99-1398 را صمیمانه به تمامی شما عزیزان و فرزندان خود تبریك و تهنیت میگویم و توفیق و سربلندی شما را در كسب مقامات عالیه علمی، معنوی و اخلاقی از درگاه خداوند حكیم خواستارم. عزیزان من، علم طریق تكامل و موجب توانایی و سعادت بشر است و هر علمی شرافت و رفعت درجه خود در‌ میان سایر علوم را از موضوع خود می‌گیرد.
قلمرو جستجوگری و دانش‌اندوزی و تلاش علمی شما عزیزان، كه در پی كسب كمالات علمی و معرفتی هستید، همانا سرزمین مقدس ایران و شناخت جلوههای فاخر و پر عظمت علمی- فرهنگی، تاریخی- تمدنی و تمدن‌سازی و صدور دانش و منش انسانی و در یك كلمه «ایران فرهنگی» و نیز تلاش برای معرفی این كشور پر عظمت از آغازین دورههای تاریخی تاكنون و بیان خدمات بزرگ علمی مشاهیر و مفاخر، اندیشمندان، فیلسوفان و حكیمان، شاعران و ادیبان ایرانی و آثار و میراث برخاسته از آن بزرگان علم و فرهنگ است، كه رسالت علمی ملّی و میهنی شما و البته وظیفه هر ایرانی پاك وطن‌دوست و آزاده میباشد كه در پی‌شناساندن این سرزمین به جهانیان و بیان عظمت تاریخی و خدمات شایسته آنان به فرهنگ و تمدن جهانی باشد. حلقه‌ای كه اگر نبود هرگز جهان امروز در جایگاه كنونی خود نبود و از اینرو بسیاری از ملل مدیون این سرزمین و مردم آنند. دانشكده ایرانشناسی زمینه‌ساز تحقق و توجه به دانشی است كه میتواند با قدرت و توانایی علمی و با بهره‌گیری از پشتوانه‌های علمی معرفتی دانش ایران‌شناسی، به معرفی علمی و دقیق ایران و نقش تعیین‌كننده بزرگان و اندیشمندان علمی در عرصه جهانی بپردازد. تأسیس این نهاد اقدامی آگاهانه برای توجه به اهمیت دانش ایرانشناسی نوین، با نگاهی ملی- میهنی و اسلامی، بمعنی واقعی و علمی كلمه بود، تا بتوان در سایه مطالعات و تحقیقات علمی دقیق و با تكیه بر تلاش فضلا و اندیشمندان ایرانی و با بهره‌گیری از مجموعه مطالعات و پژوهشهای علمی بیغرض و مبتنی بر انصاف و عقلانیت و خارج از ملاحظات و جریانات تاریخی- سیاسی بیگانگان و اعمال حب و بغضهای متعصبانه و گاه احساسی عناصر ملی و ‌بین‌المللی به پیش رفت و تمام تلاش من و همه همكاران در طول یكسال گذشته نیز در راستای تحقق همین اهداف عالیه علمی- پژوهشی و صد البته در جهت پرورش و توانمندسازی علمی شما عزیزان بوده است، تا بتوان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی آنگونه كه شایسته ایران و ایرانی، بویژه در عصر طلایی انقلاب اسلامی است، حضوری فعال و سازنده یافت و با فروغ خیره‌كننده‌ای در محافل علمی درخشید.
بار دیگر توفیق، سلامت و سعادت شما را از خداوند متعال خواستارم.

والسلام علیكم و رحمه‌ا... و بركاته
سیدمحمد خامنه‌ای
رئیس بنیاد ایران شناسی

آقای شریعتمداری در ادامه جلسه ضمن تأکید بر حمایتهای لازم معاونت اداری و مالی بنیاد از دانشجویان در طول دوره تحصیل، خواستار رعایت شئونات و ضوابط دانشجویی- مصوب دانشگاه- در مجموعه تحصیلات تکمیلی و سایر واحدهای بنیاد ایرانشناسی شد.
همچنین آقای دكتر فروزان، سرپرست محترم معاونت پژوهشی بنیاد ایرانشناسی ضمن آرزوی توفیق برای دانشجویان جدید رشته ایرانشناسی، به كتابخانه غنی بنیاد ایرانشناسی بعنوان یکی از برترین كتابخانه‌های تخصصی كشور با بیش از 120 هزار جلد كتاب اشاره كرد و چنین بیان داشت: مجموعه كتابخانه و مركز اسناد بنیاد ایرانشناسی را نعمت بزرگی بدانید، چرا كه بلحاظ حجم، تنوع و دسته‌بندیهای تخصصی در حوزه کتاب و اسناد ایرانشناسی این کتابخانه کم‌نظیر است.
وی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی برای معاونت پژوهشی بنیاد چنین بیان كرد: حتماً در راستای پژوهشگر خوب شدن به شما کمک خواهیم کرد تا با بکارگیری درست درس روش تحقیق از سوی شما، خروجی‌اش پایان‌نامه‌های عالی باشد. سرپرست معاونت پژوهشی بنیاد ایرانشناسی در پایان سخنان خود، دوره تحصیلی پر بركتی را برای دانشجویان آرزو كرد.
در ادامه خانم دکتر طاحونی، مدیر تحصیلات تکمیلی بنیاد ایرانشناسی، با اشاره به پیام ریاست محترم بنیاد، از توجه ویژه ایشان به واحد تحصیلات تکمیلی سخن بمیان آورد و اینکه دانشجویان حمایتهای مادی و معنوی ایشان را در طول دوره تحصیل لمس خواهند کرد.
ایشان طراح و مجری رشته ایرانشناسی با چهار گرایش در ایران را مرحوم دکتر حسن حبیبی معرفی کرد که در سال 1379 تأسیس رشته ایرانشناسی در بنیاد ایرانشناسی- با همکاری دانشگاه شهید بهشتی- میسور شد. بنابر گفته‌ ایشان این رشته هم‌اینک در سایر دانشگاهها نیز فعال شده، اما تنها مرجع تخصصی پرداختن به رشته ایرانشناسی در ایران بنیاد ایرانشناسی است. بر این اساس بنیاد ایرانشناسی نخستین دوره پذیرش دانشجویان کارشناسی‌ارشد ایرانشناسی را در سال 1383 برگزار کرد و به تبع آن و در راستای توسعه این دانش میان‌رشته‌ای گرایش نسخه‌شناسی برای نخستین‌بار بصورت کاملاً آکادمیک در سال 1387 در بنیاد ایرانشناسی راه‌اندازی شد و از پی آن نخستین دوره دکتری ایرانشناسی در سال 1391 در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد.
تمام ضوابط و مقرراتی که در واحد تحصیلات تکمیلی بنیاد اجرا میشود، بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب وزارت علوم است كه با نظارت دانشگاه شهید بهشتی اجرا میشود. بر این اساس، اهم مفاد آیین‌نامه دوره کارشناسی ارشد و نیز برنامه زمانبندی‌شده براساس گرایشها تنظیم و در اختیارتان قرار داده شده است. از شما انتظار میرود با مطالعه و رعایت این ضوابط، برنامه‌ریزیهایتان را بر اساس مفاد آیین‌نامه تحصیلی صورت دهید و با رعایت قوانین و مقررات آموزشی به بهتر سپری شدن دوره تحصیلی خود همت گمارید.
همچنین طول دوره تحصیلی دارای اهمیت بسیاری است و تأکید بر دانش‌آموخته شدن دانشجویان در پایان نیمسال تحصیلی چهارم است. دانشجویان باید توجه نمایند كه تا نیمسال دوم موضوع مورد علاقه برای پایان‌نامه را انتخاب كرده و در نیمسال سوم بتصویب برسانند. ارتباط با معاونت پژوهشی بنیاد بمنظور انتخاب موضوع درست و مورد علاقه نیز راهگشا خواهد بود. ایشان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره بر اینكه افزایش طول سنوات تحصیل، حتی بصورت سنوات قانونی، مورد پذیرش دانشگاه شهید بهشتی نیست، دانشجویان را به رعایت نظم در حضور و غیاب كلاسی فراخواند، چرا كه غیبت بیش از 3/16 سبب حذف درس بصورت اتوماتیك از سوی سیستم گلستان خواهد شد. همچنین مشروط شدن بصورت دو ترم پیاپی یا متناوب سبب اخراج از دانشگاه میشود. در ادامه این جلسه، خانم دکتر زرشناس، مدیر گروههای آموزشی بنیاد ایرانشناسی، ضمن تبریک به دانشجویان برای قبولی‌‌شان در یکی از بهترین مراکز آموزش ایرانشناسی- هم بلحاظ ساختمان زیبا و هم بلحاظ محتوای و نحوه‌ آموزشی که در اینجا به دانشجویان ارائه میشود- چنین بیان کرد: اعضای هیئت علمی در واحد تحصیلات تکمیلی کم هستند، و این مزیتی است برای دانشجویان تا بر اساس فرمهای ارزشیابی که از سوی دانشجویان به کیفیت علمی استادان مدعو نمره‌دهی میشود، بهترین استادان برای هر درس به بنیاد ایرانشناسی دعوت شوند. نکته حائز اهمیت دیگر از نظر ایشان پذیرش مقالات دانشجویان در نشریه‌های بنیاد ایرانشناسی با قید اولویت بود. همچنین ایشان از همکاران واحد آموزش در راستای خدمت‌رسانی بهینه به دانشجویان تقدیر و تشکر کرد.
در ادامه این جلسه خانم دکتر افکاری، مدیر گروه نسخ خطی بنیاد، دانشجویان را به استفاده از امکانات و بهره‌مندی از منابع غنی موجود در کتابخانه بنیاد دعوت کرد. ایشان ضمن تشکر از بنیاد ایرانشناسی بابت حمایت از پایان‌نامه‌ها و مقالات دانشجویی که بسیار کاربردی است و میتوانند در سطح جهانی پذیرش شوند، به سمینار بین‌المللی ایرانشناسی که اخیراً در برلین برگزار شد، اشاره کردند و خواستار رصد کردن موضوعات مقالات این همایش از سوی دانشجویان شدند تا نسبت به دید و بینش ایرانشناسان خارجی نسبت به مسائل ایرانشناسی آگاهی یابند و بتوانند به پرورش یک موضوع که قابل ارائه در همایشهای جهانی باشد، دست یابند. ایشان همچنین کارگاهها و نمایشگاهها و بخش مرمت نسخ خطی دایر در بنیاد را یکی از بینظیر‌ترین منابع در حوزه ایرانشناسی معرفی کرد. همچنین منابع تخصصی کتابخانه را بسیار غنی در امر پژوهشهای دانشجویان بیان کردند.
خانم دکتر افکاری با تأکید بر اینکه گرایش نسخه‌شناسی یکی از مهمترین گرایشها در حوزه علوم انسانی است و بنیاد ایرانشناسی مؤسس آكادمیك این رشته است، نوید بهره‌مندی از بهترین اساتید این رشته را به دانشجویان داد.
در پایان این جلسه، پاره‌‌ای از توضیحات درخصوص امکانات سایت دانشجویی، کتابخانه تخصصی بنیاد، قوانین و مقررات مصوب امور اداری در مجموعه بنیاد ایرانشناسی و واحد تحصیلات تکمیلی و برخی از مسائل صنفی دانشجویان، در راستای پیشبرد هرچه بهتر امور دانشجویان، توسط آقای جلالی، مدیر آموزش و آقای رحیمی، مسئول سایت رایانه، به دانشجویان ارائه شد.

گزارش تصویری