بنیاد ایران شناسی

بنیاد ایرانشناسی برگزار میكند

هفتمین جشنواره عكس ایرانشناسی با موضوع «فرهنگ و طبیعت كرانه‌های دریای كاسپین »



كشور پهناور ایران، با پیشینه‌ای بسیار كهن، همواره بعنوان جایگاه بخش بزرگی از مهمترین و قدیمیترین تمدنهای جهان شناخته میشود. زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و گروههای اجتماعی در این مرز و بوم، از گذشته‌های دور تا به امروز، خود سند زنده و گویای این پیشینه تمدنی و غنای فرهنگی بشمار میرود. تنوع فراوان فرهنگی و قومی و ویژگیهای اقلیمی و جغرافیایی، از چهره ایران‌زمین، تصویر خوشایند کشوری چهار فصل با همنوایی موزون فرهنگهای بومی و ویژگیهای محلی پدید آورده است، که اعتبار و هویت خود را در سایه تاریخ غنی این مرز و بوم به استواری و شکوه ساخته‌اند
گوناگونی و جذابیت طبیعی و فرهنگی ایران‌زمین، چنان است كه فرصتهای بی‌بدیلی را برای ترسیم و خلق آثاری ماندگار از زیباییهای این سرزمین در هر گوشه و منطقه آن فراهم می‌آورد و نتیجه تلاش هنرمندان و علاقه‌مندان به ایران را در پیش چشمان همگان، برقرار و درخشان، نگاه ‌میدارد. اكنون فرصتی فراهم شده است تا جلوههایی ناب از فرهنگ و زندگی جاری و طبیعت خوش‌منظر كرانه‌های پهنه آبی و وسیع دریای كاسپین با كمك و همراهی هنرمندان خوش ذوق و نكته‌سنج، بتصویر كشیده شود.
بر این اساس، بنیاد ایرانشناسی با دعوت از تمامی علاقه‌مندان به هنر عكاسی، فرصت ثبت ارزشهای غنی و ماندگار ایران‌زمین را- که ارزشی والا در مطالعات ایرانی دارد- فراهم آورده است و هفتمین جشنواره عکس خود را با عنوان: «فرهنگ و طبیعت کرانه‌های دریای کاسپین» برگزار میكند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، این جشنواره با هدفهای: «آشنایی مخاطبان در ایران و سایر كشورها با فرهنگ، هنر، تاریخ و تمدن غنی و كهن ایرانی»، «ایجاد زمینه برای مشاركت وسیع گروههای گوناگون اجتماعی در ثبت تصویری سرزمین پهناور ایران»، «تأمین و تولید منابع تصویری برای تحقیقات در زمینه‌های مربوط به ایرانشناسی در شاخه‌های مختلفی همچون فرهنگ، جغرافیا، مردم، اقلیم و آثار ایرانی»، «ارتباط با هنرمندان و سازمانهای مربوط به عكاسی و بوجود آوردن زمینه‌های همكاری با ایشان»، «ثبت آثار تصویری از مناطق مختلف ایران و چاپ و انتشار این آثار بمنظور گردآوری مجموعه‌ای نفیس از تصاویر و عکسهای یاد شده جهت استفاده هنرمندان، استادان دانشگاه، پژوهشگران و سایر علاقه‌مندان»، «تشویق گروههای سنی و اجتماعی گوناگون به مشاركت در فعالیتی فرهنگی- هنری مربوط به مطالعات ایرانی و ایجاد بستر مناسب برای خلاقیت و آفرینش در این زمینه» برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان به شركت در هفتمین دوره جشنواره عکس ایرانشناسی میتوانند آثار خود را حداکثر تا پایان روز 31 تیر‌ماه سال 1398، از طریق بارگزاری در تارنمای بنیاد ایرانشناسی به نشانی www.iranology.ir، شركت دهند. همچنین محوریت موضوعات عكسهای ارسالی میتواند از: «جلوههای زندگی در كرانه‌های دریای كاسپین: بازار، مشاغل، اماكن عمومی، فضاهای شهری، محیط‌های روستایی و ...»، «یادمانهای تاریخی، فرهنگی و باستانشناسی، آثار برجای مانده از حكومتهای پیشین، بناها، قلعه‌ها و استحكامات، عناصر طبیعی و كهن، زیارتگاهها و ...»، «مردم، چهره‌ها، پوشاك محلی، خوراك، هنرهای سنتی، آداب و رسوم، مناسبتها و ورزشهای بومی»، «طبیعت كرانه‌های دریای کاسپین، پوشش و گونه‌های گیاهی»، «گونه‌های جانوری و تنوع زیستی»، «آسیبهای زیست محیطی، تخریب جنگل و آثار طبیعی، آسیبهای وارد شده به زیستگاههای طبیعی، شكار غیر قانونی و ...»، «شهرها و مناطق مربوط به زادگاه، مدفن و یادمان بزرگان، دانشمندان، نام‌آوران و شخصیتهای تاریخی»، «آداب و رسوم رایج در شادمانیها و سوگواریها»، انتخاب شود. (موارد یاد شده در استانها و مناطق همجوار با دریای کاسپین قابل عکسبرداری هستند.)
زمان برگزاری جشنواره و نمایش آثار برگزیده، متعاقباً از طریق تارنمای بنیاد ایرانشناسی اعلام خواهد شد. علاقه‌مندان جهت كسب اطلاعات بیشتر، (در زمینه مقررات جشنواره)، میتوانند با مراجعه به تارنمای بنیاد ایرانشناسی و یا از طریق شماره 88608805-021 تماس حاصل نمایند. دبیرخانه جشنواره به نشانی: تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، پایینتر از بزرگراه شهید همت، خیابان ایرانشناسی، بنیاد ایرانشناسی، معاونت اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل، واقع شده است.
تارنمای بنیاد ایرانشناسی: www.iranology.ir
رایانامه: photocaspian7@gmail.com