بنیاد ایران شناسی

مراسم معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره تارنماهای ایرانشناسی انجام شد

مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره تارنماهای ایرانشناسی، صبح روز دوشنبه ششم اسفندماه 1397، در محل بنیاد ایرانشناسی انجام شد. به گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، در ابتدای این مراسم، آقای دکتر علیزاده، معاون اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل بنیاد ایرانشناسی، ضمن خیر مقدم به حاضران و تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت هفته مقام زن و روز مادر و تبریک چهلمین سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، به ارائه گزارشی کوتاه از روند برپایی جشنواره پرداخت.
ایشان ضمن تقدیر و تشکر ویژه از ریاست محترم بنیاد ایرانشناسی، حضرت آیت‌ا... سیدمحمد خامنه‌ای، بخاطر حمایتها و رهنمودهای سودمندشان، در تمامی مراحل برگزاری جشنواره، نقطه آغاز شکلگیری طرح پژوهشی «تارنماهای ایرانشناسی» را سال 1394 و در دست اقدام قرار گرفتن جشنواره را از تیرماه 1397 بیان کرد. بنابر گفته معاون اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل بنیاد، این جشنواره که امروز شاهد معرفی برترینهای آن در سه حوزه: «تارنماهای حقیقی»، «تارنماهای حقوقی» و تارنماهای فعال در بخش «خلیج فارس» هستیم، با کمک و همیاری داوران، از دو حیث فنی و محتوایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در آن سعی بر شناسایی مطلوبترین وبگاهها در زمینه مطالعات ایرانشناسی، از نظر شاخصه‌های سنجش وب شده است.
همچنین این جشنواره تلاشی در راستای رقابت صاحبان تارنماها و گردآوری تجربه‌های آنان و ارتقاء سطح کیفیشان در مجامع داخلی و نیز ایجاد تحرك در فعالیتهای ایرانشناسانه در فضای مجازی و افزایش جذابیت و ارتقای كیفیت علمی اینگونه فعالیتها بود. به‌علاوه در این جشنواره سعی بر آن شد تا فضایی فراهم شود كه مالكان حقیقی و حقوقی و نیز حامیان صفحات وب كه دامنه فعالیتشان در حوزه شناخت ایران و مسائل مربوط به آنست، در یک گردهمایی کشوری به گرد هم آیند و نظرات، اطلاعات و احتیاجات اطلاعاتی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
بر این اساس، تعداد 65 تارنما برای شركت در این جشنواره اعلام آمادگی كردند كه، از این تعداد، 44 تارنما در بخش حقیقی و 21 تارنما در بخش حقوقی قرار داشتند و در پنج محور اصلی و یك بخش ویژه جشنواره بشرح ذیل به رقابت پرداختند:

با پایان گرفتن مهلت ثبت‌نام، داوری تارنماهای شركت‌كننده در دو بخش فنی و محتوایی انجام پذیرفت، تا برگزیدگان براساس ملاكهای تعیین شده در هر بخش مشخص شوند. بهمین منظور، امروز شاهد مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره تارنماهای ایرانشناسی هستیم.
در ادامه برنامه دو تَن از نمایندگان بخشهای حقیقی و حقوقی جشنواره به ایراد سخنرانی پرداخته و نقطه نظرات و پیشنهادات خود را برای ارتقاء جشنواره در دورههای آتی بیان کردند.
بر این اساس، آقای امیرحسین رحیمی، سردبیر تارنمای «رادیو کوهنورد» به نمایندگی از تارنماهای ایرانشناسی در بخش حقوقی، به موضوع ایرانشناسی و ارتباط آن با بوم‌گردی و منابع طبیعی اشاره کرد و خواستار ورود بنیاد ایرانشناسی در همیاری با وزارت آموزش و پرورش و آگاهسازی مردم با این موضوعات و آموزش کودکان از سنین پیش‌ دبستانی و دبستان شد. آقای رحیمی ضمن اعلام آمادگی تارنمای «رادیو کوهنورد» در همکاری با بنیاد ایرانشناسی، خواستار برپایی کارگاههای آموزشی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی و بوم‌گردی شد.
همچنین آقای دکتر احمد خامه‌یار، سردبیر تارنمای «زیارتگاههای اسلامی» به نمایندگی از تارنماهای ایرانشناسی در بخش حقیقی و با اشاره به اینکه این تارنما محل نشر پژوهشها و یادداشتهای ایشان در حوزه مکانهای مقدس و زیارتگاههای اسلامی است، خواستار توجه ویژه و نقد و بررسی نوشتارها و مقاله‌های وبی، که بصورت آسان و راحت در دسترس مخاطبان قرار میگیرند- بعنوان یک منبع اطلاعاتی علمی و غنی- از سوی استادان دانشگاه و مراکز علمی معتبر شد.
در ادامه برنامه پس از قرائت بیانیه هیئت داوران، برگزیدگان نخستین «جشنواره‌ تارنماهای ایرانشناسی» معرفی شدند. متن بیانیه هیئت داوران بدین شرح است:

به نام خداوند بخشاینده مهربان

با استعانت از درگاه ایزد متعال، به لطف حُسن نظر و عنایت ریاست محترم بنیاد ایرانشناسی و با همكاری معاونتها و همكاران محترم این بنیاد در بخشهای گوناگون، مراحل اجرایی نخستین جشنواره تارنماهای ایرانشناسی با موفقیت به انجام رسید؛ تا امروز، نخستین ثمره همراهی و فعالیت مجموعه بنیاد، شركت‌كنندگان در جشنواره و سایر سازمانها و نهادهای مرتبطی كه به همكاری با این طرح پرداختند، مشخص شود.
هیئت داوران نخستین جشنواره تارنماهای ایرانشناسی، متشكل از صاحبنظران در زمینه‌ها و محورهای تعیین شده در جشنواره، كه وظیفه بررسی و ارزیابی تارنماهای شركت‌كننده را از دو منظر فنی و محتوایی بر عهده داشته و به این مهم پرداختند. ضمن تبریك به برگزیدگان محترم، برای تمامی فعالان عرصه ایرانشناسی و مطالعات ایرانی در فضای مجازی، آرزوی موفقیتهای روزافزون در جهت رشد كیفی و گسترش فعالیتهای روزافزون در این حوزه را دارد، تا پیوسته، شاهد نتیجه‌بخش بودن دستاوردهای ارزشمند آنان ، در عرصه‌های وسیع داخلی و بین المللی باشیم.
پس از انجام داوری فنی تعداد 65 تارنمای شركت‌كننده در نخستین جشنواره و جمع‌بندی آرای سه داور محترم این بخش، مشخصات تارنماهای یاد شده در تعداد یكصد برگه ارزشیابی و با توجه به شركت برخی تارنماها با دو محور فعالیت ، یا شركت در بخش ویژه جشنواره، در اختیار یازده داور زمینه محتوایی قرار گرفت كه داوران محترم، ارزیابی و سنجش تارنماهای مربوط به شركت‌كنندگان را با توجه به شاخصهای مشخص شده، با نهایت دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند. داوری از دیدگاه محتوایی در پنج بخش اصلی و یك بخش ویژه جشنواره انجام پذیرفت. در بخش‌های یاد شده، تارنماهای برگزیده با توجه به مجموع آرا و نمرات كسب شده از جهت فنی و محتوایی، مشخص گردیدند.
شاخصهایی همچون: «ویژگیهای گرافیكی»، «جذابیت دیداری»، «طراحی فضای تارنما» و همچنین «ویژگیهای فنی تارنماها»، از جمله موارد مورد نظر در داوری فنی و همچنین شاخصهایی مانند ویژگیهای عمومی شامل: «درستی نگارش»، «به‌روز بودن منابع و اطلاعات ارائه شده»، «سطح محتوای متناسب با مخاطبان» و «ویژگیهای تخصصی محتوایی» از شاخصهای داوری از دیدگاه محتوایی بوده‌اند.
هیئت داوران ضمن سپاسگزاری از برگزاركنندگان، همراهان و شركت‌كنندگان در نخستین جشنواره تارنماهای ایرانشناسی، بویژه ریاست محترم بنیاد ایران‌شناسی و همكاران ایشان در این بنیاد و با آرزوی پیروزی و پیشرفت همواره فعالان و علاقه‌مندان به ایرانشناسی و مطالعات ایرانی و سرافرازی و پایداری همیشگی ایران اسلامی، بمنظور برگزاری هر چه بهتر و با شكوهتر این جشنواره در دورههای آتی، پیشنهادهایی بشرح زیر را به امید عملی شدن و بكارگیری در جهت رشد و بالندگی و افزایش كیفیت فعالیتهایی از این دست پیشنهاد و ارائه مینماید:

با آرزوی توفیق و سرافرازی برای همه عزیزان؛ هیئت داوران نخستین جشنواره تارنماهای ایرانشناسی: دكتر محمدحسن نامی، دكتر منوچهر جهانیان، دكتر شهرام یوسفی‌فر، دكتر عبدالكریم مشایخی، دكتر محمدعلی پیوند، دكتر احمد خاتمی، دكتر رضا پورحسین، دكتر زهره زرشناس، دكتر پوران طاحونی، دكتر آتوسا مؤمنی، دكتر محمدحسین شاه‌آبادی، دکتر احسان طاهری و مهندس محمد رحیمی‌انگیز

اسامی تارنماهای برگزیده در نخستین جشنواره تارنماهای ایران‌شناسی بدین شرح است

  • برگزیدگان در بخش حقوقی
  • كارناوال/ آقای خشایار مهدوی
  • مركز پژوهشی میراث مكتوب/ آقای اكبر ایرانی‌قمی
  • آفتاب كلوت/ خانم زهرا نبی‌زاده تبریزی
  • رادیو كوهنورد/ خانم محبوبه غیاثوند
  • برگزیدگان در بخش حقیقی
  • حلقه كاتبان / آقای سیدعلی طباطبایی‌یزدی
  • گنجور/ آقای حمیدرضا محمدی
  • زیارتگاههای اسلامی/ آقای دکتر احمد خامه‌یار
  • دانشنامه پرندگان ایران/ آقای اكبر نعمتی
  • هامون ایران/ خانم سیده مهدیه امیری‌دشتی
  • برگزیده بخش ویژه
  • مركز مطالعات خلیج فارس / آقای روزبه پارساپور

گزارش تصویری از جشنواره