بنیاد ایران شناسی

بمناسبت هفته پژوهش، پژوهشگران بنیاد ایرانشناسی با رئیس بنیاد ایرانشناسی دیدار كردند



بمناسبت هفته پژوهش، پژوهشگران بنیاد ایرانشناسی ضمن تجدید دیدار با رئیس بنیاد ایرانشناسی، از بیانات معظم‌ُله در پیشبرد اهداف پژوهشی بنیاد بهره‌مند شدند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، در این دیدار كه صبح روز بیست و چهارم آذرماه 1397 بوقوع پیوست، آقای دكتر حامد فروزان، سرپرست معاونت پژوهشی بنیاد، در گزارشی به عملكرد معاونت پژوهشی در ماههای اخیر پرداخت.
بنابر گفته سرپرست معاونت پژوهشی، به بركتِ انسجام، همدلی و تلاش شبانه‌روزی پژوهشگران و سایر همكاران بنیاد، هفته پژوهش امسال نقطه عطفی شد تا ساماندهی كارهای در دست اجرای معاونت پژوهشی قوت گیرد و بخش قابل توجهی از آثار و طرحهای معاونت پژوهشی كه اجرا و نهایی‌سازی آنها در طول چند سال اخیر با كُندی روبه‌رو شده بود، به سرانجام رسیده و در روز دوشنبه هفته جاری مورد رونمایی قرار گیرند.
این آثار شامل 46 جلد اثر میباشند، كه بیش از 30 جلد از آنها در 4-3 سال گذشته پژوهش بر روی آنها صورت پذیرفته است. همچنین از دیگر اتفاقات مباركی كه در بخش پژوهشی بنیاد- طی سالهای گذشته- رقم خورده است، تنوع بسیار زیاد فعالیتهای پژوهشی میباشد. بر این اساس، طی ماههای اخیر پس از فهرست‌نویسی كارهای عقب‌مانده گذشته و تمركز در به سرانجام رساندن آنها، بخش قابل توجهی از طرحهای پیشین- بغیر از طرحهای زاگرس و اطلس گاهنگاری دوره پارینه‌سنگی ایران براساس دادههای مطلق- انجام و به نتیجه رسیدند.
آقای دكتر فروزان از دیگر امور مهم و در دست انجام معاونت پژوهشی را دانشنامه جامع استانهای ایران بیان كرد، كه تاكنون سه جلد از آن شامل استانهای ایلام،‌ همدان و گیلان به سرانجام رسیده و ادامه كار بر روی این طرح در معاونت و شعب بنیاد ایرانشناسی در دست انجام است. همچنین طرح «دانشنامه جشنها و مناسبتهای ایرانی» و طرح «دانشنامه اشیاء منقول» از دیگر طرحهایی كه بخشهایی از آنها به سرانجام رسیده، معرفی شد.
سرپرست معاونت پژوهشی بنیاد در ادامه طرحهایی كه كار بر روی آنها صورت پذیرفته و به نتیجه رسیده‌اند را چنین معرفی كرد: «ترجمه متون غیر فارسی در حوزه ایرانشناسی»، كتاب «اكتا ایرانیكا»، «مساجد دیرینه‌سال استانهای اردبیل و قزوین»، «آتشكدهها و معابد زرتشتی استان یزد»، «دانشنامه علوم ایرانی- نجوم»، «توصیف عكسهای برگزیده‌ چهارمین جشنواره عكس ایرانشناسی»، «ایرانشناسی، اخلاق و عادات و سنن ایرانی»، «دانشنامه ایرانشناسان آلمانی»، «كتاب عكس ایران»، «مجموعه مقالات باستانشناسان جوان»، «كتابشناسی آیین و فرهنگ زرتشت»، «دانشنامه ایرانشناسی استانهای گیلان، همدان و ایلام»، «جشنها و مناسبتهای ایرانی» (استانهای آذربایجانهای شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز و ایلام)، «اصطلحنامه صنایع چوبی»، «بازارهای شمال ایران»، «ایرانشناسی برای دورههای آموزشی»، «سهم ایران در علوم قرون وسطی»، «دریانوردی از آغاز تاكنون»، «دانشنامه اشیاء غیر منقول»، «آداب و آیین مغان» و «مناسبات قدرت در منطقه خلیج فارس با تأكید بر رقابتهای اقتصادی».
آقای دكتر فروزان در ادامه تلاش در جهت رفع عقب افتادگی و نظم در انتشار فصلنامه‌های «مطالعات ایرانشناسی»، «مطالعات خلیج فارس» و «فرانما» و به‌روز شدن شمارگان آنها برای فصل زمستان را از دیگر تلاشهای ویژه معاونت پژوهشی در این دوره برشمرد. همچنین افزوده شدن «نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی خلیج فارس» به مجموعه‌های نمایشگاهی بنیاد، مرمت، بازسازی، طراحی مجدد و رفع عیوب نمایشگاهها با همكاری كارشناسان سازمان میراث فرهنگی و الویت در برگزاری بازدیدهای دانش‌آموزی- با كمیت و كیفیت بهتر- از دیگر برنامه‌های معاونت پژوهشی بیان شد.
وی انجام رف‌خوانی و سرشماری نظارتی تمامی كتابهای موجود در كتابخانه‌ بنیاد را از دیگر پروژههای همكاران پژوهشی در واحد كتابخانه عنوان كرد و اظهار امیدواری خویش را از افزوده شدن منابع جدید در سال آینده به كتابخانه- با توجه به استقبال پژوهشگران و ایرانشناسان از كتابخانه بنیاد- بیان كرد.
همچنین برگزاری جلسات «دوشنبه‌های ایرانشناسی» با بازخورد خوب رسانه‌ای از جلسات- با همكاری و همیاری دوستان در واحد روابط عمومی بنیاد- از دیگر دستاوردها برای بنیاد ایرانشناسی در مدت اخیر بوده است. در این نشستها كه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی پژوهشگران ارائه میشود، انشاءا... در آینده به مرجعیت بنیاد در حوزه ایرانشناسی خواهد افزود.
به‌روز رسانی محتوایی و فنی تارنمای بنیاد و طراحی ساختار جدید، مبتنی بر نیازهای واقعی بنیاد، با توجه به امكانات موجود، از دیگر طرحهای جدید در این دوره بوده است. همچنین برگزاری كارگاههای آموزشی، با مشاركت مخاطبان برون‌سازمانی، در راستای ارتقای دانش ایرانشناسی علاقه‌مندان، از دیگر امور جاری در معاونت پژوهشی بنیاد است.
بر این اساس،‌ معاونت پژوهشی بنیاد با توجه به سرانجام رساندن بیشتر امور در دستور كار خود، از این پس آمادگی دارد تا با دستور كاری نو از سوی ریاست محترم بنیاد ایرانشناسی و رهنمودهای ایشان،‌ مسیر حركتش مشخص و به پیشبرد اهداف بنیاد ایرانشناسی در معرفی ایران فرهنگی به همگان، اقدام كند.
در ادامه جلسه، رئیس بنیاد ایرانشناسی، حضرت آیت‌ا... سیدمحمد خامنه‌ای، ضمن تبریك هفته پژوهش به پژوهشگران بنیاد،‌ پژوهشگری را كاری خطیر خواند. بنابر گفته ایشان تمام خدماتی كه در دستگاهی ارائه میشود، دارای شأن و منزلت است، اما بخش پژوهش مبتنی بر داشته‌های علمی، قدرت تحلیل و نگارش، عرضه و معرفی و قدرت ارزیابی باید باشد، كه لاجرم استعداد و تواناییهای خاصی نیز میطلبد.
پژوهشگر علاوه‌بر آنكه مؤلف است، باید پژوهشگری زبده نیز باشد و باطن ناپیدای هر دانش و علمی را با پژوهشها و كند و كاوهای منطقی و استدلایی خود، آشكار سازد و قدرت تحلیل و نقد و بررسی بر یافته‌های خود را داشته باشد، نه اینكه تنها با استناد به نقل قولهای دیگران، بخواهد كاری پژوهشی از پیش برد، كه این چندان ارزشمند نیست.
ایشان در ادامه با پاسداشت كار پژوهش، توقع خود از پژوهشگران بنیاد را بالا اعلام كرد و چنین بیان داشت: بنیاد ایرانشناسی با كار پژوهشگران خود باید به درجه‌ای از شأن و مرتبه علمی در شناخت ایران فرهنگی دست یابد، كه كارهای ارائه شده از این بنیاد بعنوان مرجع اصلی و علمی در میان پژوهشگران و ایرانشناسان داخلی و خارجی مورد استناد قرار گیرد.
حضرت آیت‌ا... سیدمحمد خامنه‌ای با بیان اینكه آنچه در ذات یك انسان است، از ظاهر وی مهمتر است و انسان باید قدردان منزلت خود باشد، چنین بیان كردند: آنچه بر ذات می‌افزاید علم، معرفت و جهان‌بینی درست است.
معظم‌ُله در ادامه به دیون این بنیاد و كاركنانش به وطن و ملت ایران- كه ملتی ویژه در تمام طول تاریخ بوده‌اند- پرداخت. بنابر گفته رئیس بنیاد ایرانشناسی این ملت، ملتی مظلوم واقع شده از سوی غربیها است، كه نخواسته‌اند هویت واقعی ایرانی- با كمال بی حیایی- بر جهانیان آشكار شود.
بر این اساس با توجه به نعمتی كه خداوند به ما داده و خدمت در این بنیاد را نصیب ما كرده، ملت ایران از ما طلبكاری دارند و شایسته است بطور مطلوبی با شناسایی و شناخت دقیق و درست از هویت مردمان این سرزمین و ایران فرهنگی، دِین خود را به ملت شریف ایران ادا كنیم.
در بخش تاریخی ایران- بخصوص فجر آن- باید به شناخت و معرفی صحیح و دقیقی دست یابیم. بر این اساس روحیه پژوهشِ پیگیرانه و شدید بر معاونت پژوهشی بنیاد باید حاكم باشد. پنهانكاریهای عمدی و یا سهوی تاریخی باید شناسایی شده و تاریخ دوست و دشمن، قوی و ضعیف مطالعه شوند تا، از حاصل این مطالعات استنتاجهای درست تاریخی بدست آید.
بنابر ادعای پژوهشگری بی‌غرض از كشور انگلستان- با وجود ایراداتی كه بر فرضیه وی وارد كرده‌اند- خاستگاه انسان را از سرزمین ایران بیان كرده است. غربیها یكسری فضایل در امر پژوهش و تحقیق دارند و آنهم خطرپذیری و نترس بودن در پژوهش است، كه متأسفانه این روحیه در میان پژوهشگران ایرانی چندان قوی نیست.
از ترس ایراد گرفتن و زیر سئوال بردن، پژوهشی جسورانه در ایران انجام نمیشود. نباید ترسید، عمری است یونان را مركز عالم در شروع تفكر و فلسفه معرفی كرده‌اند، در حالیكه اشتباه است. غربیها عامدانه هویت ایرانی را پنهان میكنند. بطور ویژه از تمدن مصر و هند و بین‌النهرین سخن میگویند، اما جای تمدن ایران‌زمین را در میان پژوهشهای خود خالی گذارده‌اند. ایرانیانی كه از ابتدا یكتاپرستی را پیشه كرده و دشمن و مخالف بت پرستی بوده‌اند. «الهه میترا» به عكس بُتها در تمدنهای دیگر، نماد خدای واحد و وحید «زروان» است. موجودی تماماً وجود، كه تمام هستی‌اش از خودش است، یعنی «واجب الوجود»، كه در دین زرتشتی این نام عوض میشود و با نام «مزدا و اهورا مزدا» مورد پرستشگری ایرانیان قرار میگیرد.
چنین ملت ریشه‌دار بلحاظ تاریخی و یكتاپرستی- برخلاف سایر تمدنهای دنیای كهن- شایستگی واكاوی و پژوهش جسورانه را در نقاط تاریك تاریخ خود دارد، و این وظیفه ماست كه این امر را محقق سازیم.
بر این اساس یكی از طرحهای مهمی كه میتواند تا حدی به شناخت این امر به ما كمك كند، طرح زاگرس در دوران پارینه‌سنگی است، كه انشاءا... با روحیه تحقیق جسورانه‌ شما پژوهشگران مورد واكاوی صحیح قرار خواهد گرفت. با كار درست پژوهشی افتخاری برای خود باشید و با نوشتاری كه برای ملت و كشور خود قلم میزنید، ابدی و جاویدان شوید. كار شما باید آنقدر دارای تازگی و روحیه پرسشگری و پژوهش جسورانه باشد، كه مورد تأیید پژوهشگران بین‌المللی و مرجعی برای پژوهشهای آنان قرار گیرد.

گزارش تصویری دیدار معاون و کارکنان معاونت پژوهشی با رئیس بنیاد ایرانشناسی