بنیاد ایران شناسی

بمناسبت «هفته پژوهش» بنیاد ایرانشناسی برگزار كرد
آیین رونمایی از آثار در دست چاپ و طرحهای پایان یافته بنیاد ایرانشناسی و تقدیر از دانشجویان و پژوهشگران برتر حوزه ایرانشناسی



مراسم بزرگداشت «هفته پژوهش» و ارائه دستاوردهای علمی و فرهنگی بنیاد ایرانشناسی، در قالب یازدهمین نشست از سلسله نشستهای دوشنبه‌های ایرانشناسی، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، در این نشست كه با هدف ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش محوری، بیست و ششم آذرماه 1397 برگزار شد، از بیش از 40 جلد طرح پایان یافته و آثار در دست چاپ بنیاد ایرانشناسی رونمایی شد. همچنین از دانشجویان فعال و ساعی دورههای کارشناسی‌ارشد و دکتری بنیاد ایرانشناسی و نیز پژوهشگران و كاركنان برتر بنیاد كه با ارائه دستاوردهای پژوهشی، كتابها، مقالات و سمینارهای خود در راستای تحقق اهداف علمی بنیاد كوشیده بودند، تقدیر بعمل آمد.
بر این اساس در ابتدای نشست، آقای دكتر حامد فروزان، سرپرست معاونت پژوهشی بنیاد، در گزارشی به عملكرد معاونت پژوهشی پرداخت. بنابر گفته سرپرست معاونت پژوهشی، در طول سالهای اخیر تلاشهای جدی و پژوهشهای خوبی در معاونت پژوهشی بنیاد ایرانشناسی شكل گرفته و به سرانجام رسیده است.
علاقه‌مندان به شناخت ایران، در طول سالهای فعالیت این بنیاد، این فرصت را داشته‌اند تا ضمن بهره‌مندی از امكانات و پژوهشهای بنیاد ایرانشناسی، پژوهشهای خود را در این بنیاد به سامان رسانند. از دیگر اتفاقات مباركی كه امروزه شاهد آن هستیم، مرجع دانستن بنیاد ایرانشناسی در حوزه مطالعات ایرانشناسی در داخل كشور است. همچنین برقراری ارتباط با مراكز و كرسیهای ایرانشناسی سایر كشورها و قابلیت بهره‌برداری دو سویه از دستاوردهای علمی، فرهنگی و پژوهشی، از دیگر دستاوردها برای بنیاد ایرانشناسی در طول این سالها بوده است.
علاوه‌بر دستاوردهای فوق، خوشبختانه امروز شاهد بثمر رسیدن بسیاری از طرحهای معاونت پژوهشی هستیم. این آثار موضوعات گوناگونی در حوزه مطالعات ایرانشناسی را - همچون موضوعات زیربنایی و ساختاری مثل دانشنامه‌ها- در برمیگیرند.
بر این اساس امروز به پاس مجاهدات علمی و سخت‌كوشانه همكاران در مجموعه بنیاد ایرانشناسی، از بیش از 40 جلد طرح پایان یافته و آثار در دست چاپ بنیاد ایرانشناسی همچون کتابهای: «شهرهای ایرانشهر»، «سهم ایران در علوم قرون وسطی»، «دریانوردی در ایران از آغاز تاکنون»، «مناسبات قدرت در منطقه خلیج فارس (با تأکید بر رقابتهای اقتصادی)»، «مجموعه مقالات باستانشناسان جوان»، «جشنها و مناسبتهای ایران»، «دانشنامه غیر منقول» و طرحهای: «دانشنامه ایرانشناسی استانها»، «دانشنامه علوم ایرانی، نجوم و کیهان‌شناسی»، «ایرانشناسی، اخلاق، عادات و سنن ایرانی»، «ایرانشناسی برای دورههای آموزشی مدارس»، «ایرانشناسی برای دانشگاههای ایران»، «اطلس گاهنگاری ایران بر اساس دادههای مطلق»، «وحدت اقوام ایرانی»، «دایرهالمعارف صنایع دستی» و ... رونمایی خواهد شد.
همچنین تقدیر از پژوهشگران و دانشجویان برتر دورههای كارشناسی‌ارشد و دكتری بنیاد ایرانشناسی، كه آثارشان با حضور هیئت داوران بدقت مورد ارزیابی قرار گرفته و تقدیر از همكاران بنیاد در سایر بخشها، كه با مساعی و مشاركت ایشان شاهد بثمر رسیدن تلاشهای مجموعه معاونت پژوهشی هستیم، از دیگر برنامه‌های این روز است.
در ادامه برنامه، حضرت آیت‌ا... سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایرانشناسی، ضمن رونمایی از تازهترین آثار پژوهشی بنیاد ایرانشناسی، به ایراد سخنرانی بمناسبت بزرگداشت «هفته ‌پژوهش» پرداختند. معظمُ‌له ضمن تبریك میلاد باسعادت حضرت امام حسن عسگری(ع)، دو فضیلت ایرانی بودن و مسلمان شیعه بودن را برای ملت شریف ایران مثال زدند، كه بركات اهل بیت علیهم السلام نیز همیشه سایه‌افكن رحمت و نعمت بر سر این ملت و دیگر مسلمانان جهان بوده است.
بنابر گفته ایشان، هر آنچه ملت ایران دارد از بركات چنین معنویتهایی است. همچنین برگزاری «هفته پژوهش» در آذرماه هر سال نوعی پاسداشت از مردمانی است كه عمر شریف خویش را صرف پژوهش و گسترش مرزهای علم و دانش میكنند. انسان ذاتاً پویا است و نه ایستا، و بدنبال گمشده‌ای میگردد كه همان شناخت از هستی و آفرینش و جهان‌شناختی خویش است و این همان پژوهش بمعنای واقعی كلمه است.
بر اساس احادیث اسلامی هر انسانی كه دو روزش همانند هم باشد، دچار خسران است. هر روز برای انسان سرآغاز یك دورِ جدید است، كه میتواند حقیقتی تازه بر وی عیان سازد. پژوهش یك نشانه انسانی نیز هست، یعنی هر انسانی باید هستی و جوهره وجودی خویش را رشد دهد. در فلسفه اسلامی به این حقیقت بدقت پرداخته شده است. انسان باید هر روز یك سنگ و خشتی از بنا و وجود واقعی خود ارائه نماید. منظور از وجود، جسم فیزیكی نیست، منظور معنویت و روح انسانی است. پژوهش یك اصل جهانی است و بنابر نظر فلاسفه غربی، انسانها براساس ره‌توشه‌ای كه در آخر عمر برای خود فراهم میكنند، معیار انسانیشان سنجیده میشود.
بنابراین برای پویایی جامعه نیازمند امر پژوهش هستیم كه لازم است راههای نرفته را پیمود و دانشهای متنوع و بخصوص هرآنچه به شناخت انسان ارتباط می‌یابد- كه پژوهشی مهمتر و پر فایده‌تر است- را كاوید.
برگزاری چنین جلسانی و نیز بزرگداشت هفته پژوهش ضمن اینكه بمعرفی آثار و پژوهشهای تازه میپردازد، بنوعی تقدیر از تلاش و فكری است كه ماحصل عمری تلاش از سوی انسانی شریف بوده است. در واقع اصل قضیه نیز همان پژوهشگر است. انسان گذشته از خصوصیات جمادی كه دارد، دارای حركتی انسانی از راه تفكر است. بنابراین پژوهیدن نوعی پویایی و حركت در مسیر رشد معنویت انسانی است، كه در این مسیر بثمراتی نیز خواهد رسید.
ایشان در پایان سخنان خود ضمن تشكر از فعالیتهایی كه انجام شده و نیز فعالیتهای نویی كه در آغاز راهند، این آثار را ماحصل دستهای ظریف و فكرهای لطیف پژوهشگران ساعی بنیاد خواند و اظهار امیدواری خویش را مبنی بر قدردانی آیندگان از كوششهای ایشان بیان كرد. بنابر گفته رئیس بنیاد ایرانشناسی، از این پژوهشها، خیرها و ثمراتی بوجود خواهد آمد كه آبروی ملت و كشور را در دنیا حفظ میكند و روزی خواهد شد كه در بسیاری از علوم چه انسانی و چه غیر انسانی در دنیا دارای نقش و اثر خواهیم بود و راهبری فكری جهانیان را در دست خواهیم گرفت.
با برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی به ناگاه خیزش و جوششی تحیر برانگیز در تولید علم و پژوهش رخ داد، بطوریكه امروز در ردههای بالای تولید علم در جهان قرار گرفته‌ایم و درجه خطرنمای دشمن حالت هشدار را برایشان نشان میدهد؛ چرا كه علاوه بر تسخیر علم، دلهای جهانیان را نیز مسخر خویش ساخته‌ایم. متأسفانه بعضاً در مجامع علمی كشور، تنها شاهد بتصویب رساندن طرحهای متخصصان حوزههای گوناگون علم و دانش هستیم، كه بی‌هیچ پشتوانه‌ای- چه حمایت مادی و چه حمایت معنوی- رها میشوند. این امر نیز متأسفانه بر مجموعه بنیاد ایرانشناسی حاكم است و عملاً مانع شروع طرحهای بزرگ ملی در آن میشود، كه انشاءا... مسئولان سیاستگذار در این حوزه دقت نظر لازم را در نظر گیرند.
همچنین سخنرانی امیر سرتیپ دكتر محمدحسن نامی، عضو محترم هیئت امنای بنیاد ایرانشناسی، در گرامیداشت علم و مقام علما و تأكید و اهمیت ویژه به این امر در دین مبین اسلام و به طبع آن توصیه اكید مقام معظم رهبری به موضوع پژوهش و تكریم دانشمندان و پژوهشگران، از دیگر برنامه‌های این نشست بود.
به‌علاوه آقای دكتر كریمیان سردشتی، پژوهشگر و مؤلف دانشنامه اشیاء منقول، بعنوان مؤلف یكی از آثار رونمایی شده در این نشست، به ارائه توضیحاتی در خصوص چگونگی آغاز انگیزه و شروع تحقیق و نگارش بر این اثر 18 جلدی پرداخت.
در ادامه آقای امیرحسین مقدس، دانشجوی كارشناسی‌ارشد بنیاد ایرانشناسی، اشعاری را با موضوع پژوهش- از شاعران نامی ایران‌زمین «حكیم ابوالقاسم فردوسی» و «مولانا»- قرائت كرد.
در پایان مراسم از خانم گلاره مرادی، دانشجوی مقطع دكتری رشته ایرانشناسی، آقای امیرحسین مقدس، دانشجوی مقطع كارشناسی‌ارشد بنیاد ایرانشناسی و آقایان پیام شمس‌الدینی و مصطفی نوری، بعنوان پژوهشگران شایسته تقدیر، تجلیل بعمل آمد. همچنین پژوهشگران و همکاران بنیاد ایرانشناسی نیز بنحو شایسته مورد تقدیر قرار گرفتند.

گزارش تصویری همایش هفته پژوهش در بنیاد ایرانشناسی